velkommen * dikt * sanger * tekster * bilder * blogg * om Leikny * e-post --------------
Forside » Arkiv » July 2008 » Naturen i Snowbird

[« Hvem er dette?] [Festdag i Salt Lake City »]

Naturen i Snowbird

02.07.2008

I dag og i går har jeg vandret i dalen her i Snowbird. Snowbird er et kjent vintersportssenter i Utah med mye turisme også om sommeren.
L-foran-Snowbird (83k image)
Mange, mange skiheiser, bratte fjell, massevis av smågnagere og deilig vær er det her. Samt en konstant støy fra aktivitetssenteret og trafikken i dalbunnen.

Under vil jeg legge inn bilder fra turene mine. Jeg klarer ikke alltid å gjengi skjønnheten, eller det jeg finner interessant, på bildene. Men her er i alle fall forsøkene:

pressede-stammer (99k image)
Vellykket bilde som viser hvordan to enkeltstående trær presses av snøtyngen. Det er 2-3 m snø her om vinteren, som varer fra november til juni. Snøflekker igjen enda, 2. juli. Se også den typiske hvite fjellveggen i bakgrunnen.

Her er en hel treklynge, der er stammene rettere, trærne beskytter hverandre:
skog-snowbird (109k image)
De lyse stammene er osp, tror jeg, bladene ligner skjelvende mynter, men er mindre enn norske ospeblader. Ellers fin grønnfargeblanding i ettermiddagssolen.

kraftige-vekster-snowbird (102k image)
Her er mye åpent land, naturlig nok, pga alle alpinbakkene, og det er jo fint. Men overalt er det ski-turisme-installasjoner: Skilt, gjerder, heiser, lyskastere, kummer, buer og bokser av mange slag. Ikke helt uberørt natur, akkurat!

Jeg trodde jeg hadde tatt et fint bilde i motsola i går, men på pc-en så jeg alle de skjemmende skiltene (i dette lille formatet blir bildet likevel ikke så verst):
Motlys-Snowbird (102k image)

I dag var jeg høyere oppe, da tok jeg dette bildet som viser snøsmeltingseffekten: Brunt og trist der bakken akkurat har blitt bar, men litt lenger vekk fra snøkjernen spirer det friskt og grønt:
smelting-og-spiring (135k image)

Blir mange elver av all denne smeltingen. Prøvde lage noe fint av en busk som strakte seg ut over en annen brusende bekk:
busk-og-bekk (65k image)

Her er mange stier og veier ute i terrenget, her kommer en sværa snøryddings-shovel forbi (se snøen!):
sno-shovela (68k image)

Denne brune bakken, som var så høyt som jeg kom i dag, var dekket av et finmasket nett. Mottiltak mot erosjon?
ski-bakken (101k image)

Som sagt, nederst i dalen er det et stort ståk. Der ligger hotellene og alle de morsomme uteaktivitetene, se f.eks den svingete bob-banen, det er den som bråker mest av alt:
dalbunn-snowbird (104k image)

Her er Stein Arild i banen:
SA-bob (59k image)
Vi syns jo begge det var artig med sånn en aking, det har også vært veldig flott å skjønne at Stein Arild har fått det til på workshopen, og det har vært trivelig å spise god hotellmat.

Men likevel, på begge turene mine kjente jeg hvordan det protesterte kraftig i meg mot å vende tilbake ned i dalen og ståket. Var så fint å være oppe i liene, ute i sola, sammen med blomstene og dyrene og sildrebekkene - særlig når jeg fikk gjemt meg bak en haug der støyen ikke nådde fram.

Så jeg blei værende en liten stund til, gikk et lite stykke til, så litt flere fine ting, noen dyr - og så, SÅ kunne jeg gå hjem, glad og fornøyd. Nå var behovet dekket, visst!

Kanskje er det slik med Gud og samværet med Ham også. Bare vi får vært NOK i hans nærhet på fjellet, så kan vi tåle hva som helst av bråk og skygge og verdslige aktiviteter i dalen, og likevel være glad.....

PS, om dyr: Her er masse gnagere som spretter omkring på bakken. Ekornlignende smådyr, evt forvokste mus - klarte ikke få noen bra bilder av dem. Her et dårlig, se nede til høyre hvem som stikker hodet opp av hullet sitt:
gnager-snowb (87k image)

Til slutt et bilde som er tatt på toppen av Hidden Peak 3353 moh, dit jeg reiste med en Tram (tau-vogn) både i går og i forgårs, så det er bare fjusk. Men blomstene er ekte og må vel være Tusenfryd:
tusenfryd-snowbird (76k image)

[4 kommentarer]

Åsta Katrine skrev den 04.07.2008:

Nydelige bilder!!
Marianne helsar:-)Ho synst det har blitt så trivelig inne i hybelen.
Vi har bada i dag, det er veldig varmt i Bergen, minst 30 grader..
Snakkes, god tur vidare:-)
Oss i Einerheim

Stein Arild skrev den 04.07.2008:

Hei Åsta, her i Salt Lake City er det 40 grader, så kom ikke her :-) Men luften er tørr, så det går på et vis.

Åsta Katrine skrev den 05.07.2008:

puh..det må være varmt!
Vi skal bade no igjen, og ete reker.
Sigmund har klipt plenen, så det ser fint ut:-)
Men det er seriøst nesten for varmt å være i sola..
Guds fred!!!

drcspkxx skrev den 03.09.2009:

hNAo10 tnmybyjzzwze, [url=http://pvtyzulofqdv.com/]pvtyzulofqdv[/url], [link=http://abtxooagxqbq.com/]abtxooagxqbq[/link], http://qipdsexdrwlh.com/